Hoe werken wij?
Al vanaf de kleuters leren onze leerlingen plannen. De groepen 1 & 2 plannen iedere dag hun taken op het planbord. Vanaf groep 3 staan de taken die de kinderen op een dag maken op het bord voor in de klas. Bij iedere taak staat het doel. Het doel hiervan is dat de kinderen weten wat ze vandaag gaan leren en waarom.
Na de instructie van de leerkracht gaan de kinderen zelfstandig aan de slag omdat de leerkracht op dat moment extra instructie geeft aan een klein groepje kinderen.
Tijdens de zelfstandige werkmomenten gebruiken de leerlingen een dobbelsteen waarmee de leerlingen duidelijk kunnen maken dat ze een vraag hebben. De dobbelsteen heeft verschillende tekens: een vraagteken voor een vraag, een rode stip voor een stiltemoment zonder overleg, een oranje stip voor een overleg moment met buurman/ buurvrouw en een groene stip voor een overlegmoment voor de leerlingen en de leerkracht.
Al vanaf de kleuters werken we aan “samenwerkend/coöperatief leren”. Deze manier van werken daagt kinderen uit tot zelfstandig en zelf verantwoordelijk leren. De kinderen onderzoeken, stellen vragen, reflecteren en krijgen inzichten in leerstrategieën. Daarin staat de interactie tussen leraar en kind én kinderen met elkaar (“samen weet je meer”) centraal.
Welke methodes gebruiken wij?
Leren lezen | Veilig leren lezen |
Taal | Taal op maat |
Spelling | Spelling op maat |
Technisch lezen | Estafette |
Begrijpend lezen | Nieuwsbegrip |
Rekenen | Wereld in Getallen |
Engels | Join in |
Wereld oriëntatie | Blink |
Schrijven | Pennenstreken |
Muziek | Eigenwijs digitaal/ Muziek in school |