Best Joomla Templates by User Reviews BlueHost

Groep 5-8

Techniek weken

De komende weken zijn Techniek-weken op de Pendinghe. Groep 6b is alvast begonnen met het bouwen van een toren.

Klik op de afbeelding voor meer foto's. 

 

 

 

 Groep 6 naar het Kamerling Onnes

 

Op 9 mei, 16 mei en 23 mei gaan de groepen 6 naar het Kamerlingh Onnes (voortgezet onderwijs) om een workshop te volgen in het techniek lab. De leraren van het Kamerlingh Onnes verzorgen deze workshops. De kinderen hebben een keuze gemaakt uit de onderstaande workshops:

1.       Vloggen 
Een filmpje maken kan iedereen, maar hoe maak je nou een echte goede vlog? Wat vertel je je kijkers? Hoe blijft het boeiend? Hoe film je goed? Hoe knip- en plak je je filmpje in elkaar? In deze workshop ga je werken met MovieMaker en je leert veel trucs en technieken.

2.       Digitale dingen & Maakonderwijs 
In deze workshop gaan we twee heel verschillende dingen doen. Allereerst: lekker creatief bezig zijn en dingen maken. Niet te lang nadenken, maar doen. Pure creativiteit met gekke spullen.
Het tweede onderwerp gaat over digitale dingen: wat weet jij eigenlijk van het Internet? Hoe zoek je nou de informatie die je écht nodig hebt voor je spreekbeurt? Hoe weet je nou of een site betrouwbaar is? Hoe sla je handig al je foto’s en filmpjes op waardoor je nooit meer iets kwijt raakt? Wat is de cloud eigenlijk en waarom moet je dat weten? 
 

3.       Stop Motion Animatie
Een vette animatie maken met een echte mini-studio? Een tekening of gewone spullen tot leven wekken in een filmpje? Een lego-verhaal maken? In deze workshop leer je hoe je zelf dingen kan laten bewegen: je leert werken met Stop Motion Studio. Hoe pak je het aan, waar let je op, hoe zet je er geluid onder? 
 

4 . Fotostudio  

Hoe werkt een echte digitale camera eigenlijk? Hoe maak je zelf mooie en toffe foto’s? Hoe werkt een ‘green screen’? Hoe kan je je eigen foto nabewerken? Hoe werkt fotoshop en wat kan je ermee? Allemaal vragen waar je antwoord op krijgt in deze workshop – want je gaat het allemaal zelf doen!

 

klik op de onderstaande foto voor nog veel meer foto's

 

 

 

 

Knutselcircuit electriciteit

Dit is wat we gaan maken vrijdag, een elektromotor:

klik op de foto om een filmpje te zien!

 

 

Voorleeswedstrijd

Donderdag 13 oktober werd weer de jaarlijkse wedstrijd gehouden om het schoolvoorleeskampioenschap. Er waren 5 kandidaten:

uit groep 5: Mahad Muhumed Isse
uit groep 6a: Rhina Ben Messaoud
uit groep 6b: Jemaine Bos
uit groep 7: Sara Azghoughi
uit groep 8: Basma Daadaoui

 

v.l.n.r.: Mahad, Jemaine, Rhina, Sara en Basma

 

Hun prestaties werden beoordeeld door een driekoppige jury: een meneer van de bibliotheek, de opa van Elin, Lise, Lasse en Sven en onze hoogsteigenste juf Simone.

v.l.n.r.: de meneer van de bibliotheek, juf Simone en de opa van Sven, Lasse, Lise en Elin.

 

Om alles in goede banen te leiden was meneer Wim aangetrokken als spreekstalmeester

v.l.n.r.: meneer Wim.

Het was dit jaar best moeilijk voor de jury om de winaar te bepalen. Het duurde heel erg lang voordat ze een beslissing hadden genomen. Meneer Wim was de jury zelfs even kwijt. Gelukkig hadden de juffen en meesters die de Voorleeswedstrijd hadden georganiseerd voorzien dat het publiek wel onderhouden moest worden.

v.l.n.r.: de spreekstalmeester en juf Jorine, de chef van de organisatie.

Zij hadden een wereldberoemde zangeres uitgenodigd en die bleek haar geld dubbel en dwars waard: 

: v.l.n.r.: alweer de spreekstalmeester en Sara El Mekari, een verrassend subliem talent van de Pendinghe.

 

Na al dit geweld kwam de jury de uitslag bekend maken. Winnares werd Sara Azghoughi!

Klik op haar foto om naar het fotoalbum te gaan van de Voorleeswedstrijd.

 

 

It Fryske Gea!

Schoolreis groepen 5, 6 & 7

 

 

klik op de afbeelding voor een heleboel andere foto's

 

 

Groepsjournaal juni 2016 groep 6

Taal - Taalbeschouwing:  meervoud en enkelvoud.
Wat verandert er in een zin als je een zin in het enkelvoud zet of wanneer je de zin verandert in het meervoud?
Voorbeelden
De jongen loopt naar de winkel met zijn zusje. Dat wordt: …............................................
De meisjes gaan basketballen in de sporthal. Dat wordt: …............................................

Zowel de persoonsvorm als het onderwerp veranderen als je de zin verandert.

Persoonsvorm
Hoe vind je die? Zet de zin in een andere tijd. Het woord dat verandert, is de persoonsvorm.
Voorbeelden
Meisjes hebben vaak lang haar. "hebben" verandert in "hadden". Dat is dus de persoonsvorm.
Hij had een nieuwe fiets gekregen. "had" verandert in "heeft". Dat is dus de persoonsvorm.

Gezegde
Hoe vind je dat? Een gezegde bestaat uit werkwoorden
Voorbeelden
Hij heeft vorige week een zusje gekregen. Gezegde: heeft gekregen
Ik zou dat werk moeten kunnen maken. Gezegde: zou moeten kunnen maken

Als voor een werkwoord "te" staat, hoort dat erbij.
Voorbeeld: staat te kijken, loopt te zingen

Soms noemt het gezegde een eigenschap/toestand van het onderwerp. Deze werkwoorden worden erbij gebruikt: zijn, worden, lijken, blijken, schijnen, dunken, voorkomen, heten, blijven.
Voorbeelden
Mijn buurman is jarig. Gezegde: is jarig
Ontleden is een moeilijke klus. Gezegde: is een moeilijke klus 

Onderwerp
Hoe vind je het? Wie of Wat + persoonsvorm
Voorbeelden
Op straat staan veel auto's geparkeerd. Onderwerp: veel auto's.
Dat mooie meisje doet mee met een missverkiezing. Onderwerp: Dat mooie meisje 

Tip:
Oefen hier thuis vaak mee. Vanaf groep 6 krijgen ze dit steeds vaker. Het wordt straks ook erg belangrijk op het voortgezet onderwijs als de kinderen een andere taal gaan leren.


Rekenen

 

Herhalen oppervlakte en omtrek (erg belangrijk om die twee goed uit elkaar te houden.)
Oppervlakte=lengte x breedte
Omtrek= alle zijden bij elkaar optellen (+)

 Cijferend rekenen:

 Optellen/ aftrekken en keer onder elkaar optellen. Ook met komma:
€1,56  €2,78  €3,49+

 Breuken en kommagetallen aan elkaar leren koppelen. 1/10 van 1 meter is 0,1 m

Tip:
Let u eens samen met uw kind op kommagetallen die u in uw omgeving ziet. Denk daarbij aan: verpakkingen (….L/ …..kg/......ml....gram) de weg (hectometerpaaltjes en paddenstoelen /richtingaanwijzers met afstanden) en ook in de winkel (prijzen etc.) Dit is om uw kind meer bewust te maken van de grootte van dingen, maar ook van wat zwaar is en wat licht. 

Blijven oefenen:
+ en – tot en met 20  5+8 en 13- 7 bijvoorbeeld
 Keersommen tm 20
 Tellen met sprongen van 2, 5 en 10
 Oppervlakte en omtrek berekenen
 Klokkijken: digitaal en analoog

Huiswerk:
Rekenen:
 Keersommen 1 t/m 10 goed oefenen.
 Meegegeven huiswerk maken 

Begrijpend lezen:
 Nieuwsbegrip

Lezen:
 Veel lezen blijft erg belangrijk om het leesniveau te onderhouden en te verhogen. Kinderen vergroten hiermee hun woordenschat en leren alvast zich lang achter elkaar te concentreren, zodat ze o.a. op het voortgezet onderwijs beter kunnen studeren.

Schooltuinen Juliët:
Vandaag was het een leuke les bij de schooltuinen. Eerst gingen we met de tuinen bezig, daarna gingen we de bos in kijken wat er allemaal was. We gingen toen ook naar een hok waar allemaal dieren waren. We mochten twee cavia’s aaien. Ze waren heel zacht. Toen gingen we naar een berg waar een soort speeltuin was. Iedereen ging van de berg afrollen behalve ik omdat ik niet vies wou worden. Toen moesten we weer naar school. 

Schooltuinen Anna:
We gaan elke donderdag naar schooltuintjes. Wat doen we op school tuintjes? We hebben een tuintje en zaaien en oogsten heel veel dingen, en we halen onkruid uit de tuintjes. Vandaag 9-6-2016 hebben we niet alleen aan onze tuin gewerkt, we hebben namelijk ook een rondleiding door het bos gehad. Onze meester ging ons bepaalde dingen laten zien hoe ze heten, wat ze kunnen, of jeze kan eten. Later gingen we naar een stalletje, in het stalletje zaten dieren. Deze dieren: Kippen, Cavia’s en konijnen. De meester had 2 cavia’s uit het hok gehaald. Die mocht iedereen aaien, `het was een zwarte cavia en het was een zwart grijze cavia. Later gingen we weer weg, we liepen over een schelpen pad. Toen zagen een paar kinderen een soort water pijp. Er was ook een hol door een bergje waar we in mochten. Als laatst gingen we met de hele klas rollen van een berg. Daarna moesten we weer naar school.

Belangrijke data:

Margedag: aanstaande woensdag 15 juni zijn de kinderen vrij.
Vlinders in de klas: vanaf 22 juni krijgen we vlinders in de klas.
Schoolreis: over twee weken (donderdag 23 juni) gaan we op schoolreis. Zorg dat u de instructie in de inmiddels ontvangen brieven goed opvolgt.
Meesters-juffendag: 8 juli. Verdere informatie volgt nog.

Nieuws:
Citotoetsen:
Cito woordenschat en Cito spelling zijn inmiddels gemaakt. Ook de Drie Minuten Toets van technisch lezen hebben we deze week gedaan. Voor de komende week staat Cito Rekenen op het programma.

Oefenen/ huiswerk:
de keersommen van 1 t/m 10 zijn erg belangrijk ook in de komende toets en de komende jaren.
Goed oefenen dit weekend is erg belangrijk!!!
Help uw zoon/dochter daar alstublieft goed bij. Geef ze onverwacht maar eens een keersom. 

De groep:
Met gepaste trots kijken juf Joanne en ik iedere week naar een erg gezellige groep. De kinderen weten elkaar steeds beter te vinden. Dat is te zien in de samenwerking in de groep, het spelen in de pauzes, tijdens het bezoeken van de schooltuintjes en ook op het moment dat iemand verdrietig is of hulp nodig heeft. Iets dat een grote bijdrage levert aan het schoolplezier en dát heeft weer een positieve invloed op de resultaten. Leuk!

Schooltuinen
Hierboven staan een paar mooie teksten over de schooltuinen. Wat een geluk om iedere week te mogen genieten van de natuur en de heerlijke eigen gekweekte producten van de schooltuinen. Eet u er ook smakelijk van? Voor de vakantie kunt u zeker nog verwachten: sla, venkel en worteltjes.

We maken er nog een paar mooie laatste weken van met elkaar!

 

En deze week (18 t/m 22 april) spelen we jager en detective

Eén speler is de jager, één speler is de detective en alle andere spelers zijn konijnen.
 

 

Het pleinspel van deze week (11 t/m 15 april) is: De BOM!

 

 

GROEPSJOURNAAL GROEP 8!

 

Voetbaltoernooi 6-4-2016 

Meisjes voetbal: Ze speelden de eerste wedstrijd 2-0 tweede 1-1 en de derde 2-0 en vierde 1-0. De jongens speelden de eerste wedstrijd 1-3, tweede 2-2 en de derde 4-4. We zijn helaas niet door, maar hebben veel plezier gehad!!! We hebben sportief gespeeld.  

Geschreven door: Abdelrahim

 

Lunch 8-4-2016
Vrijdag 8 April hebben wij een klassenlunch. Het doel van de lunch is kinderen te leren dat gezond eten ook lekker kan zijn. De kinderen krijgen  een boekje met informatie over een gezonde lunch mee naar huis. De sponsor van de klassenlunch is Albert Hein. 

Geschreven door: Emmy

 

Mediatorentraining 

Op de mediatorentraining hebben we geleerd hoe we sterk staan op het plein als mediator. Hoe we serieus met kinderen om gaan en als laatste gaan we een plankje door slaan op de training. De training wordt gegeven door juf Simone op vrijdag. Zij krijgt hulp van stagiaires en we leren er veel!  

Geschreven door: Michelle B.

 

 Ochtendgymnastiek 

Elke dinsdag ochtend en soms donderdag hebben we ochtendgymnastiek. Het heeft te maken met B-Fit waarbij ze alle kinderen oproepen om te bewegen. We oefenen momenteel het nieuwe lied van de Koningsspelen. Kom allemaal meedoen om 08:20 uur op het plein!

De Koningsspelen zijn op 22 april.  

Geschreven door: Sayid.

 

Huiswerk 

Wij hebben een huiswerkboekje om onze cito te trainen, maar juf moppert veel op kinderen die hun huiswerk niet meenemen en dat noteert juf ook. Het is belangrijk om de leerstof nog te herhalen, elke ochtend bespreken we het huiswerk. Op dinsdag 19, woensdag 20 en donderdag 21 april is de eindcito. Na de meivakantie zijn alle spreekbeurten gepland.  

Geschreven door: Harisa

 

Menukaart 

We hebben een leerzame opdracht gekregen. We moeten namelijk een menukaart in het Engels maken. Daar hebben we drie weken de tijd voor. Ieder heeft een eigen idee voor zijn of haar menukaart. De menukaart moet op vrijdag 8 april worden ingeleverd. Wilt u ze komen bekijken, ze hangen in de gang.
Geschreven door: Ashley

 

 

 

 

De kinderen uit de groepen 7 en 8 doen morgen (vrijdag 5 februari) mee aan de 'warmetruiendag'!
Ze trekken allemaal een warme trui aan (of twee) zodat de verwarming in het lokaal flink naar beneden kan. Dat is goed voor het milieu en de portemonnee van de school.